HR

Analiza EY: Czy łańcuch wartości talentów to w Twojej firmie słabe ogniwo?

Holistyczne podejście do zarządzania ludźmi, połączone z zaawansowanymi technologiami oraz świeżym spojrzeniem na strukturę organizacyjną, przestrzeń biurową i kulturę korporacyjną tworzą łańcuch wartości talentów. Analiza EY „Czy Twój łańcuch wartości talentów jest najsłabszym ogniwem w czasach przełomowych innowacji?”wskazuje, że aby utrzymać lub zdobyć pozycję konkurencyjną na rynku, organizacje muszą stale oceniać swoje strategie. Jest to szczególnie istotne dla biznesów, które powstały w wyniku podziałów lub połączeń oraz takich przechodzących transformację. Aby wykrzesać jak najwięcej z takiego biznesu trzeba bowiem umiejętnie połączyć i wykorzystać ogniwa łańcucha wartości.

Zmiany rynkowe wymagają także nowego podejścia do najbardziej istotnego zasobu – ludzi, ponieważ to od ich zaangażowania zależy „być albo nie być” każdego biznesowego planu. Dzisiaj kawiarnie często stają się miejscami pracy, a boty – współpracownikami. Automatyzacja procesów stwarza nowe możliwości, a oprogramowanie oparte na danych dostarcza nowych, niedostępnych dotychczas informacji. Ponadto ważną rolę odgrywa dominująca generacja – dziś Millenialsi, którzy mają inne oczekiwania wobec kariery zawodowej, stają się dominującą na rynku siłą roboczą. Często jednak w zarządzaniu talentami firmy stosują praktyki oparte na doświadczeniach z przeszłości, a nie te biorące pod uwagę przyszłość. Odpowiedzią na wyzwania rynku pracy są wg EY trzy kluczowe ogniwa łańcucha wartości talentów: warstwa strukturalna, kultura organizacyjna oraz technologia.

Warstwa strukturalna: organizacja, zarządzanie talentami i ład wewnętrzny

Wiodące przedsiębiorstwa tworzą sprzyjające struktury i znajdują odpowiedniejsze miejsce w organizacji dla swoich talentów, co przybliża je do realizacji założonej strategii. Nie da się tego osiągnąć bez wsparcia ze strony zespołów HR. Niestety, często w procesie transformacji lub w trakcie transakcji, struktury i zakresy odpowiedzialności zanikają i przestają wspierać realizację celów.

Jak wskazuje Eliza Skotnicka, Senior Manager w zespole People Advisory Services EY –

 Mimo wielu wyzwań, trzeba wtedy znaleźć czas na refleksję i odpowiedź sobie na pytania: Czy moi utalentowani pracownicy na pewno pracują na rynkach, które wciąż mają potencjał wzrostowy? Czy i jak organizacja wspiera rozwój kierownictwa i talentów tak, aby byli oni wyposażeni w praktyczne narzędzia do realizacji celów biznesowych? Czy organizacja wspiera i tworzy kulturę innowacji? Czy po tej zmianie organizacyjnej już przyszedł czas by pomyśleć o nowych metodach pozyskiwania talentów? Mam tu na myśli uelastycznienie struktur zatrudnienia i otwarcie się, np. na talenty spoza organizacji i tzw. otwartą innowację.

Jan Kasprzycki- Rosikoń, Associate Partner w EY Crowdsourcing, dodaje 

Nowoczesne organizacje aspirujące do miana liderów rynkowych, muszą uświadomić sobie, że bez względu na to, jak silnym jest się biznesem, większość utalentowanych i kreatywnych ludzi niestety pracuje poza naszymi strukturami, być może dla kogoś innego. Firmy i zarządzający, którzy znajdą motywację i sposób by ich zaangażować, wyprzedzą konkurencję. Z pomocą przychodzi tutaj tzw. otwarta innowacja, teraz dostępna także w Polsce na platformie Innowatorów MillionYou, rozwiązania technologicznego opracowanego przez EY Crowdsourcing. Dzięki platformie i metodologii angażowania pomagamy firmom i markom w atrakcyjny dla nich sposób pozyskiwać zmotywowane talenty i trafne „insighty”, również te konsumenckie, od grup docelowych – uzupełnia Jan Kasprzycki-Rosikoń, dodając – Światy: HR, business unitów, działów innowacji, sprzedaży i marketingu przenikają się. Platforma to pomost między firmami a społeczeństwem.

Kultura organizacyjna: zespół, efektywność i wspólny cel

Po zakończeniu transformacji czy transakcji osoby wywodzące się oryginalnie ze zmienianej organizacji mogą odczuwać niepewność co do swojej przyszłości w firmie. Dlatego tak ważne są szkolenia podwyższające lub zmieniające ich kwalifikacje. Pokazanie celu i zapewnienie nowych zadań, jak i przeszkolenie do nowych ról pozwala osiągnąć korzystne efekty – przedsiębiorstwa znajdujące się w najwyższym kwartylu zaangażowania pracowników są o 22% bardziej rentowne niż firmy z najniższego kwartylu.

Które obszary są kluczowe? Mobilność, elastyczność, wspólny cel i efektywność. Należy pamiętać, że mobilność, choć oznacza wyzwania, jest kluczowa w zglobalizowanej gospodarce, a pracownicy, którymi coraz częściej są millenialsi, cenią sobie elastyczność zatrudnienia. Organizacje nakierowane na osiągnięcie konkretnego wspólnego celu są w stanie przyciągnąć bardziej zmotywowanych pracowników. Do pomiaru efektywności zespołów zaś niezbędna jest analityka, pozyskiwana poprzez indywidualne oceny pracownicze / feedbacki, jak również za pomocą bardziej anonimowych narzędzi oceny 360 stopni.

Technologia

Zdecydowanie za dużo przedsiębiorstw, szczególnie tych powstałych po połączeniach, działa w oparciu o przestarzałe lub niedostosowane systemy komputerowe. Jeśli zmiana systemów nie jest przeprowadzana całościowo, wówczas technologia może powodować nowe, nieznane dotąd problemy. Warto wskazać, że 82% millenialsów jako powód rezygnacji z pracy podaje przestarzałe technologie.

Nowe narzędzia technologiczne obejmują śledzenie działań pracowników konieczne do codziennego funkcjonowania organizacji, platformy oparte na danych, które pozwalają prowadzić biznes oparty na konkretach, a nie przypuszczeniach. Funkcje HR mogą być pomocne w zmianie strategii biznesowych, pod warunkiem, że dysponują odpowiednimi narzędziami – w tym zaawansowaną analityką. Automatyzacja natomiast pozwala obniżyć koszty działalności.

***

EY

About the author

Redakcja Na Słuchawkach

Na Słuchawkach to projekt realizowany przez Fundację Forum Call Center. Tworzymy miejsce, w którym każdy znajdzie odpowiedzi na pytania dotyczące tzw. pracy na słuchawce czyli szeroko pojętej obsłudze klienta opartej na zdalnych kanałach komunikacji.

Add Comment

Click here to post a comment

 

PLIKI COOKIES:

Stosujemy pliki cookies, aby ułatwić korzystanie z serwisu. Szczegóły znajdziesz w Polityce Cookies.