Miejsce pracy News

Centra usług biznesowych poszukują specjalistów

Rozwój sektora usług biznesowych w Polsce znacząco wpłynął na zmianę krajobrazu na krajowym rynku pracy, kreując zapotrzebowanie na nowe stanowiska i zawody, które jeszcze kilka lat temu nie były tutaj poszukiwane. Według danych ABSL, pracę w sektorze w tym roku będzie miało ok. 330 000 osób. Pracodawcy cały czas szukają nowych talentów. Kto ma szansę na nową pracę?

Według danych ABSL, zatrudnienie w sektorze usług dla biznesu na przestrzeni lat 2015-2019 wzrosło w Polsce ponad dwukrotnie: ze 150 tys. pracowników w 2015 roku do 307 000 osób w roku ubiegłym. Jak wynika z prognoz, w tym roku poziom zatrudnienia w sektorze przekorczy wartość 330 000. W Polsce działa w tej chwili 1400 centrów nowoczesnych usług biznesowych.
Jednym z najważniejszych kryteriów zatrudnienia w usługach biznesowych, ze względu na międzynarodowy charakter prowadzonych tutaj procesów i projektów, jest znajomość języków obcych, przez co polski rynek pracy staje się coraz atrakcyjniejszy również dla obcokrajowców. Jakie kompetencje poza płynną znajomością języków gwarantują sukces w centrach BPO, SSC i R&D?

Poszukiwany/poszukiwana – specjaliści IT

Obecna na polskim rynku od 1999 roku firma Capgemini jest aktualnie największym pracodawcą sektora w Polsce, zatrudniając ponad 9 tys. osób, a z obecnym tempem wzrostu liczba pracowników firmy w naszym kraju przekroczy 10 tys. pracowników na początku 2021 roku. Organizacja prowadzi działalność w ramach centrów, które są zlokalizowane w Krakowie, Wrocławiu, Katowicach, Poznaniu, Warszawie, Opolu i Lublinie.
Centra nowoczesnych usług biznesowych Capgemini obejmują szereg specjalizacji z obszaru IT, w tym cloud computing, projektowanie, tworzenie, testowanie i wdrażanie rozwiązań IT, zarządzanie projektami IT, wsparcie infrastruktury IT i usługi transformacji, zarządzanie aplikacjami, zarządzanie usługami ITIL, w tym wielojęzyczna obsługa klienta. Firma rozwijając swój zespół, poszukuje nowych osób o konkretnym profilu zawodowym.

W Capgemini mogą rozpocząć pracę eksperci, jak i osoby, które dopiero zaczynają swoją karierę w IT, u nas nauczą się nie tylko solidnych podstaw, ale będą też mieli okazję do rozwijania swoich umiejętności w takich obszarach jak chmura, boty czy uczenie maszynowe. Będziemy poszukiwać programistów, architektów i developerów IT. A wszędzie tam, gdzie pracuje się z danymi w sieci, potrzebni będą eksperci do spraw cyberbezpieczeństwa. W Capgemini zauważamy rosnące zapotrzebowanie na ekspertów z obszaru sztucznej inteligencji, automatyzacji, robotyki i uczenia maszynowego. Są to kierunki, w których warto się specjalizować i podejmować wyzwania w nowych zawodach, takich jak: architekt sztucznej inteligencji, inżynier oprogramowania AI, inżynier uczenia maszynowego. Ścieżki rozwoju w tym obszarze stale się rozwijają.

Monika Chajdacka, dyrektor HR w Cloud Infrastructure Services Capgemini Polska

Specjaliści branży IT nie mogą narzekać na brak możliwości rozwoju kariery w skali całego kraju, co jasno pokazuje rosnąca liczba publikowanych ogłoszeń o pracę.

W 2019, aż 15% ogłoszeń o pracę na Pracuj.pl było kierowanych do specjalistów IT, co daje ponad 82 tysiące ofert. Co ciekawe, to jedyna branża, w której odnotowaliśmy wzrost liczby ogłoszeń w stosunku do 2018 roku. Dane te pokazują, że rynek pracy IT stabilizuje się na bardzo wysokim poziomie. Utrzymuje się duże zainteresowanie kandydatami i wysoka aktywność rekrutacyjna firm. Większość z nowo powstających zawodów będzie związanych z kompetencjami cyfrowymi. Jednak mocniej niż znajomość np. języków programowania czy obsługi maszyn, na przyszłość pracy wpływać będzie umiejętność dostosowania się do nowego środowiska zawodowego. Będzie też rosła rola osób o wysoko rozwiniętych kompetencjach miękkich, zdolnych do pracy w zespole i wymiany wiedzy z innymi profesjonalistami.

Aleksandra Skwarska, starszy specjalista ds. PR i CSR, Pracuj.pl

Języki obce i kompetencje miękkie podbijają stawkę

W pracy w środowisku międzynarodowym kluczową rolę odgrywa dobra znajomość języków obcych i swoboda komunikacyjna.

Ważnym czynnikiem zatrudnienia jest u nas od lat znajomość języków obcych. To jej poziom często determinuje, czy kandydat przejdzie z sukcesem proces rekrutacji. Na polskim rynku dobra znajomość angielskiego to absolutna podstawa. Niezwykle ceniona wśród specjalistów i ekspertów różnych dziedzin jest również znajomość drugiego języka obcego, a poligloci są na wagę złota. W 2020 roku kładziemy szczególny nacisk na poszukiwanie pracowników z językiem niemieckim, francuskim, niderlandzkim i hiszpańskim. Kandydaci z tak niszowymi językami jak fiński czy szwedzki są również zawsze mile widziani.

Dominika Nawrocka, Brand Communication & CSR Manager Capgemini Polska

Bardzo istotny staje się też aspekt dwutorowego rozwoju kompetencji zawodowych. Coraz większy nacisk pracodawcy kładą na umiejętności miękkie zatrudnianych specjalistów. Inteligencja emocjonalna, czyli umiejętności komunikacyjne, efektywna współpraca w grupie, elastyczność w uczeniu się i przyswajaniu nowych kompetencji, czy kreatywne podejście do zadań, to kluczowe dziś w procesie rekrutacji atrybuty.

Zjawiska zachodzące na dzisiejszym rynku pracy pokazują, że eksperci przyszłości będą wielokrotnie zmieniać obszary zawodowe, czy zespoły, dlatego kluczowa stanie się umiejętność szybkiej adaptacji i owocnej współpracy w nowych grupach i przy nowych projektach. Warto więc inwestować w rozwój miękkich kompetencji w połączeniu z umiejętnościami językowymi, technicznymi i wiedzą o technologiach.

Redakcja Na Słuchawkach

Redakcja Na Słuchawkach

Na Słuchawkach to projekt realizowany przez Fundację Forum Call Center. Tworzymy miejsce, w którym każdy znajdzie odpowiedzi na pytania dotyczące tzw. pracy na słuchawce czyli szeroko pojętej obsłudze klienta opartej na zdalnych kanałach komunikacji.

Dodaj komentarz

Kliknij aby dodać komentarz

 

PLIKI COOKIES:

Stosujemy pliki cookies, aby ułatwić korzystanie z serwisu. Szczegóły znajdziesz w Polityce Cookies.