Polski biznes silny kobietami

34 proc. wyższej kadry kierowniczej w polskich firmach stanowią kobiety, a jedynie 7 proc. przedsiębiorstw nie zatrudnia Polek na wysokich stanowiskach. Polska jest liderem równouprawnienia w regionie.

Według wyników najnowszej edycji badania „Women in Business” przeprowadzonego przez Grant Thornton, jedna trzecia (34 proc.) kluczowych stanowisk w polskich firmach zajmują kobiety. To zdecydowanie więcej niż średnia dla Unii Europejskiej czy świata. Największy udział kobiet w biznesie odnotowano w krajach Azji Południowo-Wschodniej (47 proc. w Filipinach, 43 proc. w Indonezji, 42 proc. w Tajlandii), najniższy w Japonii (5 proc.) i Australii (15 proc.).

Katarzyna Nowaczyk
DYREKTOR DS. POTENCJAŁU LUDZKIEGO W GRANT THORNTON

Choć nadal większość najwyższych stanowisk w polskich firmach zajmują mężczyźni, a nie kobiety, to na tle świata i tak polski biznes wydaje się mocno sfeminizowany. Możemy być pod tym względem stawiani za wzór dla innych krajów. Kobieta w zarządzie to właściwie norma, tymczasem w Japonii – raczej rzadkość.

Grant Thornton zbadał również, w jaki sposób przedsiębiorcy dbają o zapewnienie równouprawnienia. Najbardziej popularne w polskich firmach są działania mające pomóc kobietom godzić karierę z rolą matki: aż 80 proc. przebadanych firm w Polsce oferuje pracownikom możliwość pracy na część etatu, a 78 proc. umożliwia pracę w elastycznych godzinach pracy. Polscy pracodawcy bardzo rzadko natomiast wprowadzają parytety, rzadko uzależniają bonusy zarządów od wskaźników dotyczących równości płci firmie i rzadko udostępniają publicznie te wskaźniki – wszystkie te trzy narzędzia stosuje tylko 4 proc. pracodawców w Polsce.

Jolanta Jackowiak
PARTNER W ZESPOLE BUSINESS CONSULTING, GRANT THORNTON

Kobiety w Polsce są coraz bardziej aktywne zawodowo. Sprzyjają temu rosnące kwalifikacje, dogodne warunki pracy czy rozwiązania instytucjonalne. Największym wyzwaniem z którymi musimy się zmierzyć są stereotypy, wyznaczające społeczny podział ról i związaną z nim presją otoczenia. Ważną rolę w zakresie pokonania barier mogą odegrać same firmy – pracodawcy, kształtujący kulturę organizacji oraz wdrażający rozwiązania na rzecz równości płci.

 autor: Grant Thornton

 

autor:
Informacja prasowa
Zobaczy wszystkie artykuły
Dodaj swój komentarz

 

PLIKI COOKIES:

Stosujemy pliki cookies, aby ułatwić korzystanie z serwisu. Szczegóły znajdziesz w Polityce Cookies.