Podcast

RNSL #0: Porozmawiajmy na słuchawkach

Uwielbiam spotykać ciekawych ludzi i słuchać ich historii. Przyszedł czas na uwiecznienie najbardziej inspirujących rozmów. Zapraszam do mojego nowego projektu podcastowego. „Rozmowy na słuchawkach” to spotkania z wyjątkowymi ludźmi tworzących świat na słuchawkach. Z zaproszonymi gośćmi będę rozmawiał o budowaniu biznesu i kariery, o sukcesach i porażkach, o pasjach i przekonaniach. Zapraszam na słuchawki.


„Rozmowy na słuchawkach” to mój drugi obok „Klientomanii” projekt podcastowy. Za mną już niemal 3 lata przygody z audycjami w tym formacie. Do dzisiaj nagrałem i opublikowałem 51 odcinków, na które składały się rozmowy oraz wywiady poświęcone obsłudze klienta. Ale wszystko zaczęło się od branży, z którą jestem związany od 15 lat i na którą (tak mi się wydaje) mam realny i pozytywny wpływ. Już jakiś czas temu postanowiłem, że powstanie odrębny kanał poświęcony właśnie temu obszarowi. Po uporządkowaniu i ustawieniu na nowych torach podcastu „Klientamania” ruszam z kolejną pozycją na mojej liście ważnych projektów do zrealizowania.

„Rozmowy na słuchawkach” to spotkania z wyjątkowymi ludźmi i ich historiami. Do audycji zapraszam (to się już dzieje) osoby, które w mojej ocenie, stanowią źródło inspiracji, a nawet wzorce godne naśladowania. W RNSL nie ma miejsca na marketing, promowanie firm czy ich produktów. 100 % koncentracji moich pytań skupia się na człowieku i jego historii. Rozmawiamy o budowaniu biznesu serwisowego, kształtowaniu własnej kariery, o wzlotach i upadkach, o chwilach zwątpienia, odkrywamy pasje i to co nadaje sens życiu i pracy moich gości.

Realizacja zarówno tego projektu, jak również powrót do regularnego nadawania Klientomanii nie byłaby możliwa bez wsparcia jakie otrzymuje. Po stronie motywacji dziękuję słuchaczom Klientomanii – poważnie, nie wiedziałem, że aż tylu Was jest. Po stronie produkcyjnej moja nieprzeliczalna na żadne pieniądze wdzięczność dla Filipa Gotkiewicza, który zaangażował kawał swojego serca w postprodukcję nagrywanych przeze mnie materiałów. To dzięki niemu materiały są do odsłuchania w cudownej wręcz jakości, także do przeczytania w formie transkryptu.

Do usłyszenia.

Transkrypt

Dzień Dobry w zerowym odcinku mojego nowego podcastowego projektu Rozmowy Na Słuchawkach. To będzie nowa audycja, w której chcę zaprezentować ciekawe historie ciekawych ludzi, tzw. Świata na słuchawkach. W tym odcinku odpowiem Ci skąd się wziął pomysł na ten projekt oraz jak sobie obmyśliłem ten format – po co, za co i tak dalej.

Zanim pójdziemy dalej taka mała dygresja, tytułem wprowadzenia.

Moja przygoda z tą formą twórczości, jaką jest podcast, zaczęła się niemal 3 lata temu. Zrodziła się na wzniesieniu Gloriette w Wiedniu. Spotkałem się tam z Piotrem Merkelem i długo rozmawialiśmy o naszych doświadczeniach i przekonaniach. Wieczór płynął w szalonym tempie i w pewnym momencie stwierdziliśmy, że musimy znaleźć sposób, żeby tę rozmowę kontynuować. Piotr mieszka na co dzień w Gdyni, ja w Poznaniu, a byliśmy w Wiedniu, więc kawał od domu… i za mną chodził wtedy podcast, jako fajna forma, która łączyła w sobie przekaz inspiracji, ale również wymiany opinii i komentarzy. Tak właśnie w sierpniu 2015 roku zrodził się pierwszy odcinek podcastu, który wtedy nazywał się Podcast Forum Call Center. Nazwa bardzo kreatywna, ale wtedy nie miałem lepszego pomysłu. Dopiero nazwa oficjalna, która funkcjonuje do dzisiaj, czyli Klientomania, zrodziła się dopiero po 10 odcinka, czyli w listopadzie. Ta nazwa była tym, o czym chcieliśmy rozmawiać i zdefiniowała zarówno ten podcast, jak i po trosze mnie. Do dzisiaj nagraliśmy około 50 odcinków – na początku ja z Piotrem Merkelem, potem zastąpił go Arek Cempura. No i goście, których już było kilkudziesięciu.

Nie zaczynamy naszego projektu od zera, jest jakiś background.

Skąd się wziął pomysł, żeby uruchomić taki podcast?

Po pierwsze jest to troszkę powrót do korzeni, czyli pierwszych odcinków podcastu Forum Call Center, który był osadzony w kontekście słuchawkowym. Ja mam to szczęście, że jestem obecny już od bardzo wielu lat w środowisku Contact Center (wolę je nazywać środowiskiem na słuchawkach). Przede wszystkim moja obecność jest niezależna. Daje mi to możliwość spotykania setek, jeżeli nie tysięcy ludzi z Polski i zagranicy, którzy maja realny wpływ na to, w jaki sposób ta branża się rozwija, tworzy, czyli w jaki sposób tworzone są z jednej strony usługi, a z drugiej strony jak one są przyjmowane i odczuwane przez klientów. Podczas wielu rozmów z nimi, poznaję niesamowite historie ich kariery, projektów, porażek, sukcesów i poznaję ich nie tylko jako mangerów, ale jako żywych ludzi, z krwi i kości.

Ponieważ już tak mam, że lubię dzielić się wiedzą, ciekawymi historiami, które zasłyszałem, które doświadczyłem, pomyślałem sobie, żeby stworzyć jakieś miejsce, gdzie mógłbym zaprosić tych fajnych ludzi i odpytać ich, tak do końca, co mnie interesuje i ciekawi, a następnie podzielić się z innymi, na przykład z Tobą. Jakoś głęboko wierzę w to, że historie innych ludzi potrafią inspirować… i tak właśnie powstał projekt podcastu Rozmowy na Słuchawkach.

Zatem…

Rozmowy na Słuchawkach to przede wszystkim spotkanie z ludźmi związanymi ze światem na słuchawkach.

Pierwsza sprawa, co to jest ten świat na słuchawkach?

Jesteśmy przyzwyczajeni do mówienia i branży Call Center, branży Obsługi Klienta, już mówi się, że nie Call Center, tylko Contact Center. Prawdę mówiąc, ja sam próbowałem uciec od szufladkowania, w związku z tym stworzyłem Świat na Słuchawkach, czyli świat zdalnej komunikacji, gdzie słuchawka jest symbolem ten zdalności, dystansu, natomiast ta słuchawka dzisiaj przybiera formę czatu, komunikatora, wideorozmowy, czy jakichkolwiek innych kanałów zdalnej komunikacji. Najważniejsze jest to, że mamy Klienta, mamy zorganizowaną komunikację i mamy cały zorganizowany biznes komunikacji po stronie firmy. To jest nasz Świat na Słuchawkach. W związku z tym, ludzie związani ze Światem na Słuchawkach to SA osoby pracujące na bardzo różnych stanowiskach, pełniące rozmaite role branżowe i to, co ich łączy, to jest pasja, z jaką robią to, co robią. Jakkolwiek samo określenie „pasja” jest w moim odczuciu mocno przereklamowane – wszędzie możemy mówić, żyj z pasją, odkryj swoje pasje, natomiast ja szukam ludzi, którzy kochają to, co robią, kochają swoje miejsce na ziemi i mają zdefiniowany sposób funkcjonowania i mogą opisać to i przedstawić innym ludziom. Rozmowy na Słuchawkach to są rozmowy, bardziej odpytka, ponieważ chce jak najwięcej dowiedzieć się o swoich gościach.

Jeżeli pytania, to o co chcę zapytać?

Po pierwsze chcę zapytać o historie ich kariery w świecie na słuchawkach – jak ją budowali, co się działo, krok po kroku. Tu będę chciał być bardzo precyzyjny. Jak one się zaczęły? Czy ktoś zaczynał na słuchawkach, czy może wszedł, tak jak ja, od razu na stanowisko osoby zarządzającej? Jak powstawały biznesy, które oni tworzyli, albo w tworzeniu uczestniczyli? Skąd się wziął pomysł na wejście do tego sektora, mimo wszystko jeszcze młodego?

Będą też trudne pytania, o chwile zwątpienia, porażki, rozczarowania. Będę chciał przy każdej okazji włożyć kij w mrowisko, czyli podpytać o tzw. Pozorne oczywistości. Kij w mrowisko to taki projekt, który zainicjowałem w listopadzie w formie artykułów pisanych. To są w tej chwili jedne z najchętniej czytanych treści/formatów. Na początek kwietnia 2018 roku rozpracowanych już 11 tematów. Do kija w mrowisko zaprosiłem już kilkudziesięciu managerów, którzy podzielili się swoimi opiniami i dzięki takiemu wielogłosowi udało nam się wzruszyć zastane przekonania, informacje, typu: czy Call Center jest passe? Call Center, czy Contact Center? Czy praca na słuchawkach jest pracą na całe życie? i jeszcze 9 innych tematów, których ciągle nam nie brakuje.

Będziemy również rozmawiać bardzo dużo o kwestiach pozazawodowych. Chciałbym bardzo Wam pokazać tych ludzi od strony cielesnej, tzn. nie rozmawiać tylko o pracy, Call Center, biznesie itp., ale o tym, co ich kształtuje, o pasjach, zainteresowaniach, uprawianych sportach, sposobie spędzania wolnego czasu, o dbaniu o własny rozwój, jakie maja plany na przyszłość. Będę chciał odkryć ich prawdziwych przed Tobą i mam nadzieję, że właśnie to będzie dla Ciebie prawdziwą i żywą inspiracją.

Co jest ważne z punktu widzenia samego pomysłu?

Nasze rozmowy nie będą mieć charakteru marketingowego, czy promocyjnego. Nie będziemy promować żadnych produktów, marek itp. Jedyną wartością, jakie będziemy promować to są te historie, dobre idee i wartości. Jeżeli w audycji pojawią się jakiekolwiek marki, nazwy firm, brandy, to tylko dlatego, że one będą jakoś osadzone, tzn. zawsze gdzieś ktoś pracuje, ktoś korzysta z jakichś rozwiązań, usług, które jakoś się nazywają i nie dam się zwariować, nie będę próbował tego zamazać, zasłonić, tak jak się to robi w filmach, np. z markami samochodów, obklejając jego logo. Nie dajmy się zwariować.

Natomiast jeśli jakiś dział marketingu chciałby w ten sposób promować swojego managera, czy firmę, to od razu mówię – to nie ten adres. Dobór gości będzie bardzo mocno subiektywny, a właściwie głównym kryterium jest stopień ciekawości, otwartości człowieka. Jestem z jednej strony bardzo otwarty na Wasze propozycje, a z drugiej strony w dużej mierze będę bazował na ponad tysiącu różnych kontaktów z polski i zagranicy, ludzi, których już poznałem.

Startujemy z pewnymi założeniami, z pewnym formatem, ale to nie znaczy, że to nie jest format nieomylny.

Będziemy szli zawsze prostą drogą i każdy odcinek będzie idealny przez kolejne 100 odcinków. Będziemy próbować nowych pól z naszymi gośćmi, będziemy odwiedzać różnego rodzaju poletka i ogródki. Po pierwsze, żeby sprawdzić, po drugie nasi goście będą różni. Będą to osoby zarządzające centrami obsługowymi, tworzące, którzy wyszli już z tego biznesu. Naprawdę lista osób, która jest w tej chwili na liście przygotowawczej jest duża i różnorodna, ale to, co ich wszystkich łączy, to jest przede wszystkim pasja do tego, co robią. Ja ich widziałem w akcji, ja z nimi rozmawiałem poza anteną, na totalnym offlinie i wiem, że to są historie, które potrafią zainspirować.

Z takich rzeczy organizacyjnych – audycje będą się ukazywały co trzy, cztery tygodnie. Oczywiście możliwe, że uda nam się to zacieśnić, a będzie to uwarunkowane kwestiami czysto finansowymi. Jeżeli uda nam się znaleźć jakiś sposób finansowania tego projektu, bo jest to projekt non-profit, to może uda nam się troszkę zacieśnić. Mamy dosyć dobrze przygotowany proces przygotowania podcastu, także jeśli chodzi o czas poświęcany na jego przygotowanie, następnie post produkcję jest już znacznie krótszy niż to, co robiłem jeszcze rok temu. Natomiast nie ukrywam, że jest to związane z pewnymi kosztami.

Pierwszy odcinek jest już gotowy, tzn. pierwszy z numerkiem 1, bo ten, którego słuchasz to jest odcinek 0, który poprzedza serię, czyli jest to tzw. Odcinek pilotażowy. Prawdę mówiąc, nie mogę się już doczekać, żeby Wam puścić to nagranie. W ubiegłym tygodniu nagrałem bardzo interesującą rozmowę i mimo, że wydawało mi się, że coś tam wiem o moim gościu, to zaskoczył mnie bardzo pozytywnie nie tylko otwartością, ale właśnie tymi pasjami pozazawodowymi. Będzie o górach, będzie o karierze budowania Call Center, czy Contact Center i będzie o harcerstwie – a to jest kawał również mojego życia.

Zapraszam Ciebie już niedługo – kolejny odcinek pokaże się już w połowie kwietnia i kolejny będzie się odbywał gdzieś w połowie, czy na początku maja.

Dzisiaj było wyjątkowo krótko, jak na moje podcasty, ponieważ średnio trwają godzinę, a potrafią trwać nawet półtorej. Mam nadzieję, że ten czas pozwolił Ci przybliżyć troszkę z czym będzie się jadł mój nowy projekt . Mam nadzieje, że udało mi się zachęcić do tego, żeby za te dwa tygodnie przysiąść przy słuchawkach, zasubskrybować nasz nowy kanał i wsłuchać się w rozmowę na słuchawkach.

Zatem… Do usłyszenia!

Maciej Buś

Maciej Buś

Prezes Fundacji Forum Call Center
Ekspert rynku customer contact center, klientomaniak, niepoprawny idealista. Przy okazji manager, konsultant i trener biznesowy. Nieustannie gromadzi, analizuje i dzieli się wiedzą oraz informacją na temat efektywnego zarządzania procesami obsługi klienta. Inicjator wielu ważnych projektów branżowych. Serce Fundacji Forum Call Center - organizacji wspierającej rozwój branży customer contact center i promocji Polski na arenie międzynarodowej. Autor artykułów eksperckich, komentator rzeczywistości branżowej, prowadzi podcast „Klientomania”. Za swoją działalność na rzecz rozwoju europejskiej branży customer contact center w 2015 roku wyróżniony przez międzynarodowe gremium CCC Special Award.

Dodaj komentarz

Kliknij aby dodać komentarz

 

PLIKI COOKIES:

Stosujemy pliki cookies, aby ułatwić korzystanie z serwisu. Szczegóły znajdziesz w Polityce Cookies.