Poradnia

5 faktów na temat naszej wielozadanowości

Wykonywanie wielu zadań w tym samym czasie to dziś powszechne zjawisko – jednoczesne rozmawianie przez telefon i odpowiadanie na maile, czytanie książki i słuchanie muzyki czy radia czy oglądane telewizji. 

1. Zdolność równoległego przetwarzania wielu informacji

W wielu badaniach zostało potwierdzone, że wielozadanowość to mit. Badania naukowców z Kansas State University dowiodły, że im większa ilość bodźców, dodatkowych informacji dostarczana we współczesnych przekazach w telewizji może utrudnić ich zapamiętanie ale również zrozumienie.

2. Nieustanny stan rozproszonej uwagi.

Wykonywanie wielu czynności jednocześnie dla mózgu jest niemożliwe, nie jest on po prostu wstanie przechodzić na różne tryby działania. Jakby tego było mało, czas wykonywania tych wszystkich czynności wspólnie jest dłuższy  i ma jeszcze błędy w sobie -tzw. błędy poznawcze.

3. Efektywność pracy a nowe technologie?

Naukowcy twierdzą, że wykonując trudne, żmudne zadania chcemy się od razu nagrodzić – min. sprawdzamy powiadomienia na Facebooku.

4. Czy jest szansa nauczyć się wielozadaniowości?

Doświadczenie wykonane przez australijskiego neuropsychologa Paula E. Duxa i jego współpracowników pokazuje trening mózgu nic nie da – nie jesteśmy wstanie wykonać dwóch czynności, angażujących czynności dobrze. Inaczej ma się w przypadku dwóch zadań gdy jedno jest wykonywane automatycznie a drugie wymaga lepszego naszego skupienia – tu jest większa szansa na zrealizowanie poprawnie zadań.

5. Pomodoro

Powstają kolejne techniki, które mają nam pomóc w realizacji zadań i skupieniu się na  nich. Jedną z zasad jest Pomodor. Nasz czas dzielimy na 25 minutowe części w których czasie realizujemy zadania, nie dając się rozproszyć. Po zakończeniu 25 minutowej sesji następuje chwilowa przerwa i przechodzi się do kolejnej części.

Jak widać nasza wielozadanowość się nie sprawdza. Warto więc zamiast z nią walczyć i starać się robić kilka rzeczy na raz. Zadania podzielić na etapy i dobrze rozplanować czas. A będziemy bardziej efektywni.

Redakcja Na Słuchawkach

Redakcja Na Słuchawkach

Na Słuchawkach to projekt realizowany przez Fundację Forum Call Center. Tworzymy miejsce, w którym każdy znajdzie odpowiedzi na pytania dotyczące tzw. pracy na słuchawce czyli szeroko pojętej obsłudze klienta opartej na zdalnych kanałach komunikacji.

Dodaj komentarz

Kliknij aby dodać komentarz

Udostępnij to znajomym