Na słuchawkach Tips & Tricks

Dbaj o swój język – polski język

W kontaktach z klientem zadbaj o poprawność języka ojczystego. Niech Twoją cnotą stanie się klasyczna poprawność wymowy. “Chodzi mi o to, aby język giętki powiedział wszystko co pomyśli głowa” pisał Juliusz Słowacki i być może nie przewidywał, że tempo życia, rozluźnienie “obyczajów” spowoduje, że owa “giętkość” doprowadzi do jego uproszczenia i że utraci on swój klasyczną poprawność.

Poprawność językowa sporo o Tobie mówi – kim jesteś, często gdzie mieszkasz, ale przede wszystkim o Twoim stosunku do do pracy i klienta. Jak każda staranność oznacza prawdziwy szacunek do drugiej osoby, do miejsca i do tradycji (do tych klasycznych wartości – jak prawda, uczciwość, pracowitość).

Bądź poprawny, a nie prze-poprawny. Strategia “ą-ę przez chusteczkę” jest przesadą w drugą stronę, a efekt może być podobny – druga osoba nie zrozumie Ciebie.

Mody językowe przemijają. Jako specjalista od komunikacji dbaj o język, o jego poprawność, melodię i wartości jakie ono wyraża.

Zapamiętaj:

forma poprawna

błąd
wziąć wziąść
4 kwietnia 4 kwiecień
chcę, lubię chcem, lubiem
na pewno napewno
poszedłem poszłem
dwa tysiące piętnasty dwutysięczny piętnasty
w cudzysłowie w cudzysłowiu
w każdym razie / bądź co bądź w każdym bądź razie
włączać włanczać
tu jest napisane tu pisze
w ogóle wogóle
cofać cofać do tyłu

i dla przypomnienia … Juliusz Słowacki “Beniowski”

[…] Chodzi mi o to, aby język giętki
Powiedział wszystko, co pomyśli głowa:
A czasem był jak piorun jasny, prędki,
A czasem smutny jako pieśń stepowa,
A czasem jako skarga nimfy miętki,
A czasem piękny jak aniołów mowa…
Aby przeleciał wszystka ducha skrzydłem.
Strofa być winna taktem, nie wędzidłem.
[…]
Avatar

Maciej Buś

Prezes Fundacji Forum Call Center
Ekspert rynku customer contact center, klientomaniak, niepoprawny idealista. Przy okazji manager, konsultant i trener biznesowy. Nieustannie gromadzi, analizuje i dzieli się wiedzą oraz informacją na temat efektywnego zarządzania procesami obsługi klienta. Inicjator wielu ważnych projektów branżowych. Serce Fundacji Forum Call Center - organizacji wspierającej rozwój branży customer contact center i promocji Polski na arenie międzynarodowej. Autor artykułów eksperckich, komentator rzeczywistości branżowej, prowadzi podcast „Klientomania”. Za swoją działalność na rzecz rozwoju europejskiej branży customer contact center w 2015 roku wyróżniony przez międzynarodowe gremium CCC Special Award.

Dodaj komentarz

Kliknij aby dodać komentarz

 

PLIKI COOKIES:

Stosujemy pliki cookies, aby ułatwić korzystanie z serwisu. Szczegóły znajdziesz w Polityce Cookies.