Manager Tips & Tricks

Naucz się rysować

Naucz się prezentować swoje myśli na papierze czy tablicy. Umiejętność rysowania oraz pisania na flipcharcie jest sztuką łączącą wyrażanie ekspresji z zachowaniem czytelności przekazu. Rysowanie (nazywane często flipowaniem) jest formą komunikacji. Zadbaj o formę treści, którą chcesz przekazać odbiorcom. Naucz się kreować opowieść i zbuduj zaangażowanie słuchaczy dzięki kartce papieru.

Zapewne nie raz uczestniczyłeś lub nawet prowadziłeś spotkanie podczas którego na tablicy prelegent prezentował swoją koncepcję. Kolejne jej etapy, myśli i wątki w połączeniu z ograniczonym miejscem do ich ekspresji wygenerowały „trójwymiarową konstrukcję graficzną”, która mimo niewątpliwie dużego zaangażowania i ekspresji twórcy po spotkaniu do niczego się nie przyda. Treść prawdopodobnie była ważna i interesująca. Jednak sposób jej przedstawienia, zobrazowania uczynił ją „nieczytelną”.

Konfucjusz powiedział „Powiedz mi, a zapomnę, pokaż mi, a zapamiętam, pozwól mi to zrobić, a zrozumiem”. Wizualna prezentacja koncepcji jest sposobem przekazywania swoich myśli odwołując się do zmysłu wzroku – według wielu badań dominującego w ludzkim procesie poznawczym. Obserwując ilustrację, a jeszcze lepiej jej powstawanie odbiorcy bardziej koncentrują się na treści prezentacji oraz rozumieją Twój przekaz.

Rysowanie biznesowe, często nazywane „myśleniem wizualnym” bazuje na elementarnych umiejętnościach dostępnych praktycznie dla każdego. Zapewne nie masz problemu z narysowaniem podstawowych kształtów (kwadratu, prostokąta, koła / okręgu, trójkąta), linii (prostych, strzałek, linii przerywanych), postaci i przedmiotów („ludzików”, domku, uśmiechniętej twarzy). To wystarczy aby zaprezentować praktycznie każdą myśl, każdą koncepcję.

Naucz się rysować:

  • Zbuduj swój pierwszy podstawowy zestaw symboli (narysuj: kwadrat, prostokąt, koło, trójkąt, linię prostą, linię przerywaną, strzałkę, twarz (koło obrazujące twarz z oczami, nosem i ustami), postać (taką jak rysowałeś kiedy byłeś dzieckiem), domek.
  • Ćwicz rysowanie tych elementów
  • Obserwuj świat —> zrozum co widzisz —> wyobraź sobie jak możesz to przedstawić —> narysuj to
  • Planuj przestrzeń kartki lub tablicy do rysowania – nie próbuj zmieścić wszystkiego na jednej.
  • Zapisz się na szkolenie z myślenia wizualnego / flipowania – po jednym dniu będziesz „artystą”.   
Avatar

Maciej Buś

Prezes Fundacji Forum Call Center
Ekspert rynku customer contact center, klientomaniak, niepoprawny idealista. Przy okazji manager, konsultant i trener biznesowy. Nieustannie gromadzi, analizuje i dzieli się wiedzą oraz informacją na temat efektywnego zarządzania procesami obsługi klienta. Inicjator wielu ważnych projektów branżowych. Serce Fundacji Forum Call Center - organizacji wspierającej rozwój branży customer contact center i promocji Polski na arenie międzynarodowej. Autor artykułów eksperckich, komentator rzeczywistości branżowej, prowadzi podcast „Klientomania”. Za swoją działalność na rzecz rozwoju europejskiej branży customer contact center w 2015 roku wyróżniony przez międzynarodowe gremium CCC Special Award.

Dodaj komentarz

Kliknij aby dodać komentarz

Akademia Customer Service

 

PLIKI COOKIES:

Stosujemy pliki cookies, aby ułatwić korzystanie z serwisu. Szczegóły znajdziesz w Polityce Cookies.