Na Słuchawkach

Nie kopiuj bezmyślnie

Nie kopiuj bezmyślnie cudzych pomysłów. Jeżeli podpatrzysz u kogoś coś co wydaje Ci się atrakcyjne i skuteczne w pierwszym kroku zastanów w jaki sposób możesz wykorzystać tą inspirację. Pamiętaj, że aby dana technika, sposób czy koncepcja zadziałała musi ona mieć dobre podłoże – zestaw przekonań, umiejętności i wiedzy.

Szukając cudownych sposobów na zwiększenie swojej skuteczności w działaniu (efektywna sprzedaż, zarządzanie czasem lub zadaniami, ale również atrakcyjny wygląd czy zainteresowanie innych osób) trafiasz na dziesiątki „wzorców”. Myślisz – „taki chciałbym / chciałabym być”. Przybierasz zatem tą sama pozę, ubierasz się w takie same ubrania, dążysz do upodobnienia się do swojego idola w wyglądzie i/lub działania. Myślisz – „skoro on może, to i ja…”. Prawdopodobnie kilka stanowisk dalej pracuje na słuchawkach super gwiazda – ktoś, kto osiąga ponad przeciętne wyniki. Wasz manager mówi do reszty zespołu „bierzcie z niego przykład”, „bądźcie jak on”.

Niestety z prawdopodobieństwem graniczącym z pewnością nigdy nie będziesz jak „on”. Jego skuteczność to efekt wypracowanych metod, sposobów, technik. Mógł je doprowadzić do mistrzowskiego poziomu dzięki unikalnym dla niego cechom osobowości – pracowitość,  konsekwencja, systematyczność, asertywność, umiejętność analizowania błędów, ciekawość itd. Zapytani „jak to robią” najczęściej odpowiadają „nie wiem, samo wychodzi”, albo „normalnie”.

Ludzie i otaczające nas sytuacje każdego dnia dostarczają nam mnóstwa INSPIRACJI. Inspiracja to pomysł, uwaga, idea, która zapoczątkowuje proces myślowy – „ciekawe / fajne / wow – jak mogę to wykorzystać ?” Z pewnością nie można tego skopiować jak w komputerze przez ctrl C – ctrl V. W najlepszym wypadku nie wydarzy się nic – po prostu nie zadziała. W najgorszym „technika” obróci się przeciwko Tobie – zostaniesz uznany za naśladowcę, wywoła odwrotny od zamierzonego skutek – klienci odsuną się od Ciebie.

Nie kopiuj bezmyślnie cudzych sposobów i pomysłów. Czerp z nich to co najlepsze i z pokorą próbuj wdrożyć zgodnie ze swoimi umiejętnościami i przekonaniami. I choć w ideach coraz trudniej mówić o prawach autorskich pamiętaj o szacunku dla kogoś, kto cię zainspirował.

Avatar

Maciej Buś

Prezes Fundacji Forum Call Center
Ekspert rynku customer contact center, klientomaniak, niepoprawny idealista. Przy okazji manager, konsultant i trener biznesowy. Nieustannie gromadzi, analizuje i dzieli się wiedzą oraz informacją na temat efektywnego zarządzania procesami obsługi klienta. Inicjator wielu ważnych projektów branżowych. Serce Fundacji Forum Call Center - organizacji wspierającej rozwój branży customer contact center i promocji Polski na arenie międzynarodowej. Autor artykułów eksperckich, komentator rzeczywistości branżowej, prowadzi podcast „Klientomania”. Za swoją działalność na rzecz rozwoju europejskiej branży customer contact center w 2015 roku wyróżniony przez międzynarodowe gremium CCC Special Award.

Dodaj komentarz

 

PLIKI COOKIES:

Stosujemy pliki cookies, aby ułatwić korzystanie z serwisu. Szczegóły znajdziesz w Polityce Cookies.