Na słuchawkach Tips & Tricks

Nie przesadzaj z poprawnością językową

Poprawne wypowiadanie słów i zwrotów, wyraźna artykulacja, generalnie dbałość o język jest nieodzownym elementem Twojego komunikacyjnego „kuferka”. Używaj słów i zwrotów zgodnie z ich znaczeniem oraz unikaj przesadnego podkreślania swojej poprawności językowej. Twórcy kabaretowi stworzyli już nie jeden skecz ze słowem „włączać” w roli głównej. Nie przesadzaj z poprawnością językową, nie bądź śmieszny.

Przesada w żadną stronę nie jest dobra. Podobnie jak brak dbałości o poprawność językową tak nadmierna koncentracja na tym elemencie jest poważnym błędem. W rozmowie chodzi o porozumienie – skuteczną komunikację, w rezultacie której obie strony ustalą prawdziwy stan rzeczy. Często chcąc uchodzić za „profesjonalistę” przykładamy zbyt dużą uwagę do sposobu wypowiadania pojedynczych słów nadmiernie podkreślając miejsca gdzie puryści językowi wychwytują najczęstsze błędy. Tym samym klient zamiast koncentrować się na sensie rozmowy zaczyna mimochodem wsłuchiwać się Twoje oratorium.

„Wziąć”, „włączać”, „w ogóle” – to słowa, które budzą prawdopodobnie najwięcej emocji i są przedmiotem najczęstszej weryfikacji. Nie dziwi, że Polacy za punkt honoru postawili sobie pokazywać znajomość zasad językowych oraz poprawność z gatunku „ą-ę”. Słowa te stały się tematem wielu skeczy kabaretowych oraz reklam pokazując absurdalność ludzkich zachowań związaną właśnie z niczym nieuzasadnioną sztuczną poprawnością językową.

Dbaj o czytelność swojego przekazu. Skoncentruj się na kliencie i jego potrzebach zamiast na oratorskich popisach. Oczywiście – dbaj o poprawność swojej wypowiedzi, ale niech nie przysłania Ci ona celu i prawdziwego sensu rozmowy sprzedażowej czy obsługowej – budowania relacji.

Nie przesadzaj z poprawnością:

  • Unikaj nadmiernego akcentowania,
  • Bądź poprawny, ale pozostań też sobą. Jeżeli masz ciekawy akcent (np. regionalny) nie wyzbywaj się go – może on stać się Twoją wizytówką i elementem decydującym o skuteczności
  • Skoncentruj się na rozmowie – komunikacji – bądź skuteczny w przekazywaniu informacji
Avatar

Maciej Buś

Prezes Fundacji Forum Call Center
Ekspert rynku customer contact center, klientomaniak, niepoprawny idealista. Przy okazji manager, konsultant i trener biznesowy. Nieustannie gromadzi, analizuje i dzieli się wiedzą oraz informacją na temat efektywnego zarządzania procesami obsługi klienta. Inicjator wielu ważnych projektów branżowych. Serce Fundacji Forum Call Center - organizacji wspierającej rozwój branży customer contact center i promocji Polski na arenie międzynarodowej. Autor artykułów eksperckich, komentator rzeczywistości branżowej, prowadzi podcast „Klientomania”. Za swoją działalność na rzecz rozwoju europejskiej branży customer contact center w 2015 roku wyróżniony przez międzynarodowe gremium CCC Special Award.

Dodaj komentarz

Kliknij aby dodać komentarz

 

PLIKI COOKIES:

Stosujemy pliki cookies, aby ułatwić korzystanie z serwisu. Szczegóły znajdziesz w Polityce Cookies.