Na słuchawkach Tips & Tricks

Powitanie w e-mailu

„Witam” na początku korespondencji mailowej lub (na szczęście rzadziej) listowej ale równie często używane w rozmowie telefonicznej to jedno z największych faux pas w komunikacji. Jest to forma, która może zostać odebrana przez naszego rozmówcę jako brak szacunku czy wręcz arogancję. Z pewnością nie jest dowodem na obsługowy profesjonalizm.

Powitanie jest nieodzownym elementem komunikacji interpersonalnej. Tak jako taka charakteryzuje się swoją celowością i kierunkiem. O ile serdeczne „witam Cię w naszych progach” wypowiedziane do gościa przez gospodarza domu czy nawet firmy jest jak najbardziej na miejscu, to już ta forma powitania użyta w odwrotnym kierunku, a szczególnie w komunikacji biznesowej, handlowej razi brakiem ogłady. Choć intencja drzemiąca w Twojej głowie i sercu jest zapewne jak najbardziej pozytywna i szanująca rozmówcę to sama forma powitania może zniweczyć Twoje plany.

Poprawne powitanie w e-mailu

  1. Szanowna Pani / Szanowny Panie – najbardziej uniwersalna forma okazująca szacunek, bezpieczna w swojej formie
  2. Szanowni Państwo – forma najodpowiedniejsza jeżeli piszesz do firmy, instytucji lub nie możesz jednoznacznie określić odbiorcy
  3. Szanowny Panie Doktorze, Szanowny Panie Profesorze, Szanowny Panie Mecenasie – kiedy piszesz do osoby posługującej się tytułem naukowym lub Szanowny Panie Dyrektorze, Szanowna Pani Dyrektor itd – piastującej określone stanowisko lub pełniącej funkcję.
  4. Szanowny Panie Piotrze, Szanowna Pani Doroto – używamy tylko wtedy kiedy znamy już naszego rozmówcę. Nie jest to  pewnością dobra forma do zastosowania w pierwszym liście
  5. Drogi Panie Tomaszu, Drogi Panie Profesorze – jest rzadziej spotykaną formą, ale jak najbardziej poprawną kiedy już znamy naszego rozmówcę
  6. Pani Olu, Panie Tomku – możesz zastosować tylko wtedy kiedy dobrze znasz swojego rozmówcę. Dobrym sygnałem będzie użycie takiej formy przez niego pierwszego.
  7. Cześć Olu, Cześć Tomku – najbardziej nieformalna forma powitania. Pamiętaj by  zwracać się do osoby czyli użyj celownika Olu, Tomku a nie Ola, Tomek.
Avatar

Maciej Buś

Prezes Fundacji Forum Call Center
Ekspert rynku customer contact center, klientomaniak, niepoprawny idealista. Przy okazji manager, konsultant i trener biznesowy. Nieustannie gromadzi, analizuje i dzieli się wiedzą oraz informacją na temat efektywnego zarządzania procesami obsługi klienta. Inicjator wielu ważnych projektów branżowych. Serce Fundacji Forum Call Center - organizacji wspierającej rozwój branży customer contact center i promocji Polski na arenie międzynarodowej. Autor artykułów eksperckich, komentator rzeczywistości branżowej, prowadzi podcast „Klientomania”. Za swoją działalność na rzecz rozwoju europejskiej branży customer contact center w 2015 roku wyróżniony przez międzynarodowe gremium CCC Special Award.

Dodaj komentarz

Kliknij aby dodać komentarz

 

PLIKI COOKIES:

Stosujemy pliki cookies, aby ułatwić korzystanie z serwisu. Szczegóły znajdziesz w Polityce Cookies.