Na słuchawkach Tips & Tricks

Jak przywitać się z księdzem

Kiedy dzwonisz lub piszesz do osoby duchownej przy powitaniu najlepiej użyć zwyczajowo przyjętej formy „Szczęść Boże” lub „Niech będzie pochwalony Jezus Chrystus” (w przypadku religii chrześcijańskiej). Jeżeli jesteś innego wyznania lub masz inny światopogląd forma „dzień dobry” jest jak najbardziej na miejscu.

Jeżeli dysponujesz wiedzą, że osoba, z którą się kontaktujesz jest osobą duchowną – księdzem, bratem lub siostrą zakonną, a religia chrześcijańska nie jest Ci obca powinieneś rozpoczynając rozmowę przywitać je pozdrowieniem Szczęść Boże” lub „Niech będzie pochwalony Jezus Chrystus”. Takie informacje powinny wynikać z typu realizowanych działań marketingowych (np. tzw. calllista), a w przypadku kontaktu osobistego z widocznych oznak (np. ubiór).

Warto zwrócić uwagę, na fakt, że osoby duchowne występują zarówno w swojej roli „zawodowej” – jako ksiądz, siostra zakonna itp, ale czasami również jako osoba prywatna. W tej pierwszej należy trzymać się przyjętych reguł (reguły kulturowo uwarunkowane). Druga forma wymaga wyczucia. Są sytuacje, kiedy powitanie religijne może okazać się nietaktem (np. spotkanie w toalecie).

Forma „dzień dobry” jest jak najbardziej poprawna w przypadku kiedy nie posiadasz wiedzy co do pełnionej roli swojego rozmówcy lub kiedy, niezależnie od powodów, wyznajesz inną religię lub pozostajesz w tym względzie „niezależny”. Pamiętaj, że nie forma powitania, ale twoja intencja wyraża się w komunikacji z drugą osobą. „Zwykłym” „dzień dobry” może przywitać się zarówno praktykujący katolik jak i zażarty ateista.

Skoro powiedziałeś „A” – przywitałeś swojego rozmówcę, przyjdzie czas na „B” pożegnanie. Zasady są analogiczne do opisanych powyżej. Forma zwyczajowo przyjęta to „Z Bogiem” lub „Szczęść Boże”. Forma uniwersalna, bezpieczna, sprawdzająca się w większości przypadków to „do widzenia”, „do usłyszenia”, „do zobaczenia”.

Podczas rozmowy z księdzem czy kapłanem-zakonnikiem nigdy nie używaj drugiej osoby liczby pojedynczej. Niestety zdarza się, że niektórzy zwracają się do księdza np: „czy mógłbyś, księże, mi powiedzieć” (zamiast: „czy mógłby ksiądz mi powiedzieć”) lub: „co ojcze zrobiłeś…?” (zamiast: „co ojciec zrobił…?)

Avatar

Maciej Buś

Prezes Fundacji Forum Call Center
Ekspert rynku customer contact center, klientomaniak, niepoprawny idealista. Przy okazji manager, konsultant i trener biznesowy. Nieustannie gromadzi, analizuje i dzieli się wiedzą oraz informacją na temat efektywnego zarządzania procesami obsługi klienta. Inicjator wielu ważnych projektów branżowych. Serce Fundacji Forum Call Center - organizacji wspierającej rozwój branży customer contact center i promocji Polski na arenie międzynarodowej. Autor artykułów eksperckich, komentator rzeczywistości branżowej, prowadzi podcast „Klientomania”. Za swoją działalność na rzecz rozwoju europejskiej branży customer contact center w 2015 roku wyróżniony przez międzynarodowe gremium CCC Special Award.

Dodaj komentarz

Kliknij aby dodać komentarz

 

PLIKI COOKIES:

Stosujemy pliki cookies, aby ułatwić korzystanie z serwisu. Szczegóły znajdziesz w Polityce Cookies.