Manager Tips & Tricks

Think out of the box

Wyjdź poza ograniczające Cię standardy działania i myślenia, przekonania i ograniczające ramy. Think out of the box. Zainteresuj się innymi branżami, zacznij studiować książki dotyczące tematyki (pozornie) innej, niż tą którą zajmujesz się zawodowo, doświadczaj nowych przeżyć. Spróbuj zrobić coś na przekór, pod prąd tego jak dotąd działałeś.

Przyzwyczajenia, normy i standardy są bardzo wygodne. Dają nam poczucie komfortu  myślenia i działania. Pozwalają wykonywać wiele czynności w sposób automatyczny, czasami nawet bezrefleksyjny. Akceptujemy (czyt. poddajemy się im) wszelkie nakazy i ograniczenia. „Nie da się” staje się często argumentem uzasadniającym nasze lenistwo. Czekamy, aż „warunki” w jakich działamy zmienią się i „może” podejmiemy próbę działania. W praktyce zarządzania funkcjonuje jednocześnie przekonanie, że „znajdź kogoś kto nie wie, że „to” jest niemożliwe, a on znajdzie rozwiązanie i to zrobi”. Paradoks?

Zarządzając procesami obsługi klienta managerowie uciekają w definiowanie sztywnych procedur postępowania, precyzyjnych regulaminów. Zamykają się w obszarze swojego oddziaływania sami ograniczając możliwości oddziaływania na świat. To  dzięki właśnie takiemu myśleniu tak dobrze mają się w firmach tzw. Silosy kompetencyjne. „Ja zajmuję się zadaniami odtąd dotąd, a innymi to już zajmuje się ktoś inny”.

Wyjście poza standardowe myślenie jest źródłem nowych pomysłów, innowacji, usprawnień. Na codzień możemy obserwować wiele takich sytuacji, np: elastyczny czas pracy zamiast standardowych 8 godzin, praca w kawiarni zamiast w biurze, „gorące biurka” zamiast przypisanego stanowiska pracy, koncentracja na pomocy i dążeniu do rozwiązania problemu klienta zamiast rozliczania konsultanta z przekroczonego standardowego czasu rozmowy itd.

Niestandardowe myślenie nie oznacza odrzucenia istniejących norm ale szukanie nowych możliwości działania czasami w ich ramach, a czasami po to by pewne elementy standardów urealnić lub uczynić je bardziej praktycznymi.

Think out of the box

  • Analizuj sposób działania innych branż, sektorów, działów Twojej firmy, zadań na innych stanowiskach
  • Naucz się czegoś nowego – niekoniecznie kolejnej kompetencji w ramach Twojej specjalizacji. Poszerzaj swoje horyzonty myślowe, szukaj informacji, narzędzi, które pomogą Ci zyskać nową perspektywę na To co robisz.
  • Czytaj książki – beletrystyczne, historyczne, fantastyczne… szukaj w nich odmiennego, czasami może wydawać się nawet nieracjonalnego, spojrzenia autora na problem.
  • Pisz – opowiadania, eseje, dziennik, a może nawet książkę. Ale nie na temat, którym zajmujesz się zawodowo. Uwolnij z siebie myśli.
  • Rysuj – przelewaj swoje myśli na dowolną formę artystyczną. Możesz malować, szkicować albo … „bazgrać” na kartce.
  • Planuj z wizją końca – spójrz na cel, który chcesz osiągnąć i cofając się w czasie planuj co musi się stać, co musisz wykonać, żeby osiągnąć go takim stanie jak go widzisz teraz.
  • Pytaj o poradę … dzieci, dziadków, osoby z innych branż, krajów. Szukaj podpowiedzi u osób, które nie działają w ramach podobnych do Twoich.
  • Otwórz się na przypadek – nieznane może Cię zaskoczyć. Pozwól dojść do głosu nowym koncepcjom. Poznawaj nowych ludzi … kto wie co może przynieść ta znajomość.
  • Idź pobiegać lub na spacer – dopływ endorfin czyni cuda. Ale to również możliwość poznania ludzi, których ta aktywność łączy – nie praca, nie problemy zawodowe, ale aktywność fizyczna.
  • Znajdź hobby – ludzi bardziej niż interesy łączą wspólne pasje. Lubimy przebywać z podobnymi do siebie, z którymi możemy porozmawiać o czymś więcej niż ofertach, wynikach, kalkulacjach. Często okazuje się, że biznes w takim kontekście pojawia się naturalnie … pod warunkiem, że za bardzo mu nie pomożesz.
  • Weź prysznic – nie wiem dlaczego tak jest, ale najlepsze pomysły przychodzą mi pod prysznicem (miej w okolicach kabiny prysznicowej coś do pisania, czasami trzeba pomysł zapisać od razu)
Avatar

Maciej Buś

Prezes Fundacji Forum Call Center
Ekspert rynku customer contact center, klientomaniak, niepoprawny idealista. Przy okazji manager, konsultant i trener biznesowy. Nieustannie gromadzi, analizuje i dzieli się wiedzą oraz informacją na temat efektywnego zarządzania procesami obsługi klienta. Inicjator wielu ważnych projektów branżowych. Serce Fundacji Forum Call Center - organizacji wspierającej rozwój branży customer contact center i promocji Polski na arenie międzynarodowej. Autor artykułów eksperckich, komentator rzeczywistości branżowej, prowadzi podcast „Klientomania”. Za swoją działalność na rzecz rozwoju europejskiej branży customer contact center w 2015 roku wyróżniony przez międzynarodowe gremium CCC Special Award.

Dodaj komentarz

Kliknij aby dodać komentarz

Akademia Customer Service

 

PLIKI COOKIES:

Stosujemy pliki cookies, aby ułatwić korzystanie z serwisu. Szczegóły znajdziesz w Polityce Cookies.