Manager Tips & Tricks

Twórz mądre tablice wyników

Rankingi są elementem prezentacji wyników, które w zamyśle mają motywować pracowników. W praktyce motywują zaledwie ok 10 % zespołu – 5 % tych na czele, którzy walczą o laur i 5 % tych na końcu, którzy nie chcą być ostatni lub, którzy chcą uciec przed konsekwencjami. Zaplanuj mądrze sposób prezentacji wyników tak by motywowały cały zespół i z poszanowaniem prywatności i emocji pracowników.

Prezentacja wyników pracy (sprzedaży, obsługi klienta, jakości czy inne efektywności), stanowią wynikową część realizowanych przez pracowników działań. Określenie celów lub zasad współzawodnictwa – czyli konkurowania z innymi pracownikami aby osiągnąć jak najlepszy wynik jest uważany za jeden z silniejszych “driverów” napędzających efektywność pracy. Na najlepszych czeka nagroda. No właśnie “dla najlepszych” – bardzo często (żeby nie powiedzieć, że najczęściej) ci “najlepsi” to grupa osób, która osiąga wyniki uznawane za wybitne i tak naprawdę “zabawa” rozgrywa się pomiędzy nimi. To oni walczą o chwałę i nagrody. A reszta pracowników ?

Mądre rankingi i mądre współzawodnictwo ma na celu zwiększenie zaangażowania konsultantów (pracowników) w wykonywaną pracę. To z tego właśnie zaangażowania mają wynikać efekty sprzedażowe, jakościowe i wszystkie inne liczby i kwoty pieniędzy. Mądre zarządzanie polega na umiejętności zaangażowania każdego członka zespołu – każdego konsultanta.

Buduj mądre rankingi (pomysły):

  • Pokazuj indywidualne widoki rankingów dla każdego konsultanta – każdy ma swój punkt odniesienia i współzawodniczy z osobami bezpośrednio nad sobą i za sobą.
  • Doceniaj progres wyniku,
  • Wartościuj elementy pracy (ilość i jakość) a nie wyłącznie wynik
  • Niech klasyczny ranking będzie tylko dla Twojej informacji – wyciągaj z niego wnioski – komu i jak należy pomóc
  • Twórz współzawodnictwa zespołowe – doceniaj zespoły
  • Zapytaj pracowników, jakiego typu nagrody są dla nich naprawdę atrakcyjne
  • Dbaj o prywatność pracowników
Avatar

Maciej Buś

Prezes Fundacji Forum Call Center
Ekspert rynku customer contact center, klientomaniak, niepoprawny idealista. Przy okazji manager, konsultant i trener biznesowy. Nieustannie gromadzi, analizuje i dzieli się wiedzą oraz informacją na temat efektywnego zarządzania procesami obsługi klienta. Inicjator wielu ważnych projektów branżowych. Serce Fundacji Forum Call Center - organizacji wspierającej rozwój branży customer contact center i promocji Polski na arenie międzynarodowej. Autor artykułów eksperckich, komentator rzeczywistości branżowej, prowadzi podcast „Klientomania”. Za swoją działalność na rzecz rozwoju europejskiej branży customer contact center w 2015 roku wyróżniony przez międzynarodowe gremium CCC Special Award.

Dodaj komentarz

Kliknij aby dodać komentarz

 

PLIKI COOKIES:

Stosujemy pliki cookies, aby ułatwić korzystanie z serwisu. Szczegóły znajdziesz w Polityce Cookies.