Na słuchawkach Tips & Tricks

Jak zwracać się do księdza

Osoby duchowne korzystają z tych samych (może poza małymi wyjątkami) produktów czy usług co inni Twoi klienci. Kontaktują się z Twoją firmą szukając wsparcia w sprawach związanych z użytkowaniem zakupionych usług. Odbierają telefony, e-maile, smsy z rozmaitymi komunikatami płynącymi z Twojej firmy. Są klientami.

Tak się już przyjęło, że poszczególne zawody czy role społeczne posiadają przypisane sobie zwyczaje oraz tytuły. Tak jak do lekarza mówimy „doktorze”, nauczyciela w szkole średniej „profesorze”, osoby posiadającej tytuł naukowy „doktorze” czy profesorze tak do księdza, szczególnie w kulturze uwarunkowanej religią katolicką mówimy „proszę księdza” lub „ojcze”, „bracie”. Jest to przede wszystkim wyraz szacunku do  osoby, z którą rozmawiamy oraz pełnionej przez nią roli społecznej.

Jak zwracać się do osoby duchownej?

Najbardziej ogólna odpowiedź na to pytanie brzmi „z szacunkiem”. Jako, że mówimy o osobach używających w swoim życiu i pracy pewnych tytułów ich użycie zwracając się do nich jest elementem oddania należnego im szacunku. Jako, że w Polsce przeważa religia katolicka to na niej tutaj skupiam swoją uwagę. Zasady jednak pozostają uniwersalne – przede wszystkim szacunek.

Co musisz wiedzieć:

  • Osoba, która przyjęła święcenia kapłańskie czyli ukończyła seminarium duchowne i została wyświęcona to w religii katolickiej ksiądz. Należy zwracać się do niego „proszę księdza”
  • Członek zakonu (np. Franciszkanin, Dominikanin) żyjący pracujący w klasztorze pełniący funkcje i odprawiający msze święte to Ojciec. Należy zwracać się do niego „proszę ojca”
  • Członek klasztoru nazywany jest bratem. Należy zwracać się do niego „proszę brata”.
  • Zakonnica to siostra. Należy się zwracać do nich „Siostro”.

Jeżeli nie wiesz, że rozmawiasz z księdzem nic się nie stanie jeżeli zwrócisz się do rozmówcy formą „Pan” czy „Pani” do siostry zakonnej. Zwróć jednak uwagę, że w biznesowych działaniach marketingowych przepisy zabraniają kontaktów o ile się nie uzyskało stosownej zgody. A więc powinieneś wiedzieć do kogo dzwonisz.

Jeżeli z daną religią nie jest Ci po drodze – np. jesteś ateistą całkowicie naturalne będzie zwracanie się formą „Pan” – z szacunkiem. Pamiętaj jednak, że użycie odpowiedniej formy zwiększa szansę na zbudowanie pozytywnej relacji.

Avatar

Maciej Buś

Prezes Fundacji Forum Call Center
Ekspert rynku customer contact center, klientomaniak, niepoprawny idealista. Przy okazji manager, konsultant i trener biznesowy. Nieustannie gromadzi, analizuje i dzieli się wiedzą oraz informacją na temat efektywnego zarządzania procesami obsługi klienta. Inicjator wielu ważnych projektów branżowych. Serce Fundacji Forum Call Center - organizacji wspierającej rozwój branży customer contact center i promocji Polski na arenie międzynarodowej. Autor artykułów eksperckich, komentator rzeczywistości branżowej, prowadzi podcast „Klientomania”. Za swoją działalność na rzecz rozwoju europejskiej branży customer contact center w 2015 roku wyróżniony przez międzynarodowe gremium CCC Special Award.

Dodaj komentarz

Kliknij aby dodać komentarz

 

PLIKI COOKIES:

Stosujemy pliki cookies, aby ułatwić korzystanie z serwisu. Szczegóły znajdziesz w Polityce Cookies.